sobota 10. března 2018

Moje jógová cesta II. - současnost

Ahoj všem! 
Tento článek má svůj první díl - najdete ho ZDE. Pokud jste jej nečetli, učiňte tak, prosím, ať jste v obraze.:) 
Píšu v něm o tom, jaké byly moje začátky s jógou. Jak jsem několikrát začala a zase skončila. A nyní, v tomto druhém díle vám povím, co mě přimělo k tomu, abych přestala být věčným začátečníkem a jak to mám s jógou teď.

Zdroj obrázku: zde
V prosinci a v lednu jsem byla dost nemocná - sice "jen" rýmičky a bolesti v krku, ale běhat jsem nemohla. Shodou okolností jsem tou dobou objevila Lesley Fightmaster. Další jógu-předcvičující-youtuberku.
Vůbec nic jsem od ní nečekala. Zkrátka jsem jenom byla nachlazená, nemohla jsem běhat, chtěla jsem se aspoň trochu protáhnout, někdo jí na Instagramu doporučoval(Ahoj, Anet!), no tak jsem jí zkusila.

A řeknu vám, ta ženská mě úplně dostala!

Její cvičení je často velmi dynamické - klasické jógové asány zkombinované s variacemi planků mě moc baví. V nabídce svých videí ale má kromě rychlejších "sestav" i pomalejší jógu. Nabízí videa pro úplné začátečníky, stejně tak pro pokročilé, kde už se více věnuje handstandům a dalším pokročilostem. 
Můžete si vybrat z patnáctiminutových, ale i z hodinových videí.
A má úplně úžasný, uklidňující hlas. Moje mamka se mnou podle ní jednou cvičila a řekla: "já jsem jí sice skoro vůbec nerozumněla, ale ono je hezký, poslouchat jen ten hlas sám o sobě."    


Ani nevím, jak se to stalo, cvičím díky ní už asi dva měsíce, někdy každý den, někdy 4x týdně, někdy hodinu, někdy 20 minut - zkrátka jak je čas. 
Někdy cvičím jen podle sebe, ale to jen minimálně - ještě jsem se v józe nedostala tak daleko, abych si uměla vytvářet celé sestavy.


Mimo to sama piluji jednotlivé pozice a VŽDY kladu důraz na to, abych je prováděla a prodýchávala správně. Nebo aspoň v rámci možností. 
Nutno však zmínit, že předtím už nějaké základy měla - viz předchozí článek. Ačkoliv jsem s jógou několikrát začala a pak skončila, ve Finsku jsem dost pronikla do celkové jógové filozofie, z čehož teď můžu při samocvičení čerpat.

Moje cvičení nenechal můj přítel bez povšimnutí - zpočátku vždycky jen tiše přihlížel a na konci říkal "fííha, jsi dobrá. Vždycky jsem si myslel, že je jóga jen takový nicnedělání a teď vidím, jaká to může být makačka"
Přizvala jsem ho tedy, ať si jde zacvičit se mnou. Poprvé mu to moc nešlo, je hodně zkrácený a neohebný. Ale nenechal se odradit a cca 1-2x týdně se ke mně přidá. I když to je relativně málo, jsou u něj vidět velké pokroky.

Nyní můžu upřímně říct, že se jóga stala stejnou součástí mého života, jako běhání. Přišlo to samo, stalo se to nenásilně, dá se říct nečekaně.

Když si jógou nepolíbený člověk řekne "začnu cvičit pravidelně jógu", je pravděpodobné, že u toho moc dlouho nevydrží. Úplně stejné, jak když si neběžec řekne "začnu běhat".
Mnohem lepší je, nic si neplánovat, nedávat si žádné předsevzetí, prostě to zkusit... no a pak jednoho dne budete koukat, že jste v tom až po uši a ani nevíte jak. Tak, jak se to stalo mně. 
A vidíte, kolikrát jsem neúspěšně začínala.

Kromě toho, že mě přestaly bolet kolena/záda a moje další neduhy, cítím se ohebnější, pružnější, lépe se mi běhá. Když přijedu unavená z práce, zacvičím si pomalejší a méně náročnou hatha jógu; když si   chci více "dát do těla", zvolím nějakou dynamičtější s těmi zmiňovanými planky.
Jóga nabízí velké možnosti posouvání hranic a hledání svých limitů a to mě na ní baví.

Abych to shrnula - jóga si mě nadobro získala. 
Nestalo by se to však, kdybych si neuvědomila následujících pět bodů: 

1. Děláte to JEN pro sebe a pro svoje tělo. Pokud chcete začít cvičit jógu (nebo koneckonců cokoliv jiného, včetně běhání), protože je to prej dobrý na hubnutí nebo protože cvičí Máňa z práce, garantuji vám docela velkou šanci, že u toho moc dlouho nevydržíte.

2. To, co jsem výše popsala a co vyhovuje mně, nemusí vyhovovat vám. A je to tak správně. Já nemám ráda skupinové lekce a Adriene, vy jí klidně zkuste! (Jak už jsem psala v minulém článku, pokud jste úplný začátečník, nejsou skupinové lekce od věci - pokud budete cvičit jen a jen sami, nemá kdo opravit vaše případné chyby)

3. Buďte trpěliví. Sociální sítě jsou plné obrázků překrásných slečen v hodně pokročilých pozicích. Tyhle slečny pravděpodobně cvičí mnoho let. Pokud byste chtěli po měsíci cvičení umět stát na hlavě, dost možná si akorát tak ublížite.  
A propos - handstandy jsou sice fotogenické a i já bych je v budoucnu moc chtěla umět, ale jen o tom jóga fakt není. 

4. Neřešte takové ty rýpaly, kteří jógu nikdy nezkusili a automaticky ji odsuzují s tím, "že to nic není, jen takové protahování". Myslím, že právě těm by se při páté chatturanze podlomily ručičky a flákli by sebou o zem!
(A pokud vy patříte k takovým rýpalům/skeptikům, zkuste třeba TOHLE video a ono vás to přejde.:))

5. Ačkoliv má jóga mnoho stylů a možností, připouštím, že opravdu není pro každého. Je dost možné, že si ji zamilujete, ale stejně tak je možné, že se při ní budete nudit. To je v pořádku - každý člověk je jiný a každého baví něco jiného. 
Kdyby to tak nebylo, náš svět by nebyl tak hezky rozmanitý.:)

Zdroj obrázku ZDE
Co Vy a jóga? Baví/nebaví?
Cvičíte pravidelně? Pokud ano, doma či ve skupině?
Dejte vědět.

Mějte se hezky
V.

10 komentářů:

  1. Ahoooj :-) Jsem moc ráda, že Ti Lesley sedla. A napsala jsi to krásně. A novej design je taky krásnej :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Anet, ty jseš teda hooodně velkej rychlík. Moc děkuju - za pochvalu i za doporučení Lesley!;-)

      Vymazat
  2. Cvičím ráda podle české Still on the way (https://www.youtube.com/results?search_query=still+on+the+way), která má také spoustu programů. Od podzimu krátké sestavy zařazuji i na našich orienťáckých tělocvičnách (obvykle posilování core, kruhové tréninky...) a dokonce i kluci už se ptají, zda bude na té konkrétní hodině jóga.

    Psaní blogu zdar a józe též!
    Janča

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Jani,
      moc děkuju za tip. Vyzkouším jí asi hned dneska.
      To je super, že se Ti povedlo "nalákat" na jógu i kluky tak, že se na ní sami ptají, to se jen tak nevidí.

      Měj se fajn;-)
      Verča

      Vymazat
  3. Ahoj, oba články byly super. Já s jógou začala kvůli tomu, abych se po běhání protahovala a "nezkracovala se". A mě teda hooodně baví. Taky cvičím podle youtube videí a to konkrétně podle Erin: https://www.youtube.com/channel/UCrtTMWDx4u1dVKMpXNhjwpA/videos Snad se bude líbit a přeju další pohodově kilometry v terénu Pavla :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Pavlo, moc děkuju za pochvalu i za tip na další jógu. Určitě vyzkouším.:-)

      Vymazat
  4. Dobré ráno, Verčo,
    děkuji za zajímavé články, ráda jsem si počrtla o Tvé jógové minulosti. A děkuji za inspiraci. Já jsem s jógou začala před několika týdny. Rozhodně necvičím denně, ale snažím se. Ohebná jsem asi jako stoletý baobab, takže pro mě jsou i základní cviky výzvou. Zatím cvičím jógu podle Andy z Fit&Fab. A hledám další začátečnická videa. Lesley určitě zkusím, má i 30-denní program pro začátečníky a stejně tak děkujiza tipy v komentářích výše, určitě si je projdu. Jsem za ně ráda.Přiznám se, že v množství dostupných článků a videí na internetu jsem trošku ztracená.
    Přeji příjemný vstup do jarních dnů a ať Ti to běhá a "jóguje",
    Ráďa

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Ráďo, moc moc děkuju za dlouhý a milý komentář.
      Jóga s Andy Fit&Fab se mi taky líbí, vlastně všechna její videa(krom toho DANCE, to jsem se vzhledem ke svému obřímu tanečnímu antitalentu neodvážila zkusit:D) jsou super.
      Ten 30denní program od Lesley jsem zkusila, ale nedala jsem ho celý - spíš ale kvůli tomu, že mi po čase začalo být 20min málo.Tak teďka si jednotlivá videa vybírám podle toho, na jak dlouhé cvičení mám čas a chuť. Každopádně myslím, že je celý program hodně dobře vymyšlený a připadá mi, že se po jeho absolvování musí do jógy zamilovat snad každý.:D

      Vymazat
  5. Tak to jsem nevěděla, že kromě běhání (kterému já moc nedám) patříš taky do klubu jógomilů! Super! Já začala cvičit asi v patnácti, tedy už je to víc než 13 let. Poslední 3 roky, co bydlím v Praze, chodím k výborné lektorce hatha jógy a cvičím opravdu pravidelně, nejméně 1x týdně. Lekce mi přijde mnohem lepší jednak kvůli tomu, že mě nerozptyluje nic jiného (jako když cvičím doma), pokaždé se dělají trochu jiné cviky a nutí mě to tedy neopakovat jen ty své oblíbené, ale neustále se posouvat i s výdrží. I díky józe už neznám bolesti zad a migrény.
    Kanál Fightmaster znám, ale mám trochu problém s tou angličtinou - rozumím dobře, ale musím zapojit víc mentální kapacity, než když poslouchám pokyny v češtině. Proto mám radši ty české lekce, kde naprosto vynechám jakékoli myšlenky typu "tak co si udělám za další cvik", ale prostě se jen "tupě" řídím pokyny :-D To je pro mě úplně nejlepší mentální hygiena.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Sto lidí, sto chutí...i v józe.:-) :-)
      Já miluji češtinu, myslím, že máme krásný jazyk. V angličtině jsem průměrná - od té doby, co studuji v Německu, jsem hodně slovíček zapomněla a vždycky mi naskakují první v němčině.
      Ale s jógou mám tu angličtinu tak nějak spojenou, tím, že jsem se jí věnovala hodně v zahraničí, je pro mě jóga v angličtině nevímproč přirozená.:D

      Vymazat

Moc děkuji za každý komentář!