5 tipů, jak si zpříjemnit běhání v horku

Ahoj (nejen) všichni běžci a běžkyně!
Předpovědím počasí obvykle moc nevěřím, nicméně na tom, že nás podle meteorologů čekají velice horké příští dny, asi něco bude.
Běhání ve vedru dokáže člověka pořádně potrápit, a to jak psychicky, tak fyzicky. (Vedro je často nepříjemné, hodně se potíme, ztrácíme minerály, což může vést ke kolapsu a tak dále...)
Ať je vedro nebo zima, snažím se ve svých běžeckých trénincích nepolevovat. Dříve jsem se při běhání ve vysokých teplotách dost často trápila, ale s postupem času jsem přišla na různé vychytávky, které mi při trénování ve velkém teple pomáhají.
Jedná se o celkem obyčejné věci, ale z vlastní zkušenosti vím, že mnohým běžcům neuškodí, si je připomenout...

1.VODA
Když je velké vedro, zřídkakdy vybíhám bez vody. Pouze na kratší výklusy do 45 minut si jí neberu. Hydratace je důležitá a to jak pro vaše zdraví a výkon, tak pro duševní pohodu a radost z tréninku. Netvrdím, že bych v létě bez vody nedokázala odběhat trénink. Ba naopak, dříve jsem to dělala docela často. Ale s postupem času jsem zjistila, že vzít si vodu s sebou není projev "slabošství", nýbrž rozumnosti.:)
Hydrataci na trénincích řeším konkrétně takto:
1.Pás se dvěma 200ml lahvičkami beru na tréninky v rozmezí 60-120 minut. Úplně stačí si každých pár kilometrů "cucnout". Jednou se mi stalo, že jsem v opojení žízně vypila hltavě obě lahvičky naráz. Na chvíli se mi od žízně ulevilo, ale po pár minutách jsem začala zoufale toužit po pití znovu. Byla jsem 10 kilometrů od domova a cestou nebyl opravdu žádný zdroj vody. Cestu domů jsem si fakt neužila a trénink jsem neodběhala tak, jak jsem chtěla.
Ponaučila jsem se: pít opravdu po malých doušcích, nelemcat vše najednou.
2.Batoh s dvoulitrovým vakem na vodu nosím na výběhy delší než 120 minut. Mám běžecký batoh od Salomonu a jsem s ním spokojená - hodně se toho do něj vejde a dobře na těle drží. Pořídila jsem si ho teprve vloni a nyní si už bez něj běhání nedovedu představit. Dobré a relativně levné běžecké batůžky se prý dají pořídit třeba v Decathlonu.:) 


3.Studánky
Mojí oblíbenou alternativou "občerstovacích stanic" jsou studánky. U nás v Lužických horách je poměrně hodně studánek s pitnou vodou. Ráda si plánuji trasy tak, abych vždy alespoň okolo jedné běžela - mojí nejoblíbenější je studánka v Lísce, nedaleko sedla pod Studencem. Pokud chcete zjistit, zda se ve vašem okolí taky nějaký ten pramen nenachází, mrkněte na Národní registr studánek.

2.HYDRATACE OBLIČEJE
Tenhle bod je důležitý zejména pro všechny holky.
Co se týče pleťové a tělové kosmetiky, jsem docela barbar. Každý večer obličej pouze umyji, popř. odlíčím, i když nyní v létě se skoro vůbec nemaluji. Do nedávna jsem nepoužívala vůbec žádné krémy, nic.
Začala jsem se ale potýkat s malým "problémem" - když jsem se při tréninku hodně moc potila, dělala se mi na obličeji nepříjemná místa, která mi na dotyk mi připadala jako odřeniny. Bylo to fakt nepříjemné.
Nechala jsem si poradit v lékárně a pořídila si tento krém a fakt si ho nemůžu vynachválit. Mažu ráno a večer a už mě tento problém netrápí.:)


3.DŮMYSLNÝ VÝBĚR TRATI 
Svoje běžecké trasy si dobře promýšlím. Tak, aby mě bavily, abych neopakovala pořád dokola ty samé a abych je přizpůsobila danému typu tréninku, který mám ten den splnit.(=Na intervaly půjdu jinam než na dvacetikilometrový běh.)
Co nejvíce se snažím vyhýbat asfaltu a místům, kde praží sluníčko.
Když jsem trávila před dvěma lety semestr na Taiwanu, běhala jsem hodně právě po asfaltu, na otevřených místech a ve čtyřicetistupňových vedrech. Přežila jsem to, dokonce jsem tam dala ve zdraví svůj první maraton.
Ale dnes už bych tak masochistická nebyla - myslím, že skoro všude se dá najít nějaký stinný lesík nebo jiné místo, kde na vás nebude pražit sluníčko.
Poslední dobou trénuji skoro výhradně v lese. Je v něm stín, takže se v něm  dají vysoké teploty pohodlně snést.
Ve velkém teple se také snažím příliš nevzdalovat od domova - už se mi párkrát stalo, že jsem byla daleko, udělalo se mi špatně a domů jsem se doslova doplazila. Když už na ten dlouhý běh jdu a vím, že budu od domova daleko, nezapomínám vodu - viz bod 1.:)

4.BRÝLE A ČEPIČKA
Sluneční brýle nosím v létě skoro pořád - nevím, jestli víc kvůli samotnému sluníčko nebo kvůli mouchám.:D Co se však týče (neméně důležité) pokrývky hlavy, na tu jsem upřímně do nedávna dost kašlala.
To jsem se ale nyní rozhodla změnit!
Díky instagramové soutěži #behamzdarma jsem vyhrála poukázku na 250Kč do obchodu sanasport.cz, kterou jsem uplatnila na koupi fešné růžové čepičky. V červenci i v srpnu mě čekají dva ultratrailové závody(jeden z nich je dokonce dvoudenní) a co fakt nechci, je úpal.:)

5.DENNÍ DOBA
Každému inteligentnímu jedinci musí být jasné, že jít na trénink při horkém dni v pravé poledne není úplně dobrý nápad. Věřte nebo ne, ale dříve jsem to taky občas (nevímproč) dělávala!
Ideální doba pro trénink je v horkých dnech brzké ráno NEBO večer, kdy se již začíná ochlazovat.
Jsem typ člověka, který už večer moc nefunguje, a tak je pro mě příjemnější varianta ráno. Nejčastěji chodím okolo deváté hodiny ranní, kdy ještě slunce není tak silné. Je mi ale jasné, že s koncem studentských let mi tato volnost skončí a že až začnu chodit do práce, bude tento "timing" náročnější a budu si muset více přivstávat.:))

Máte nějaké další tipy na běhání v teple, které jsem nezmínila? 

Komentáře

Oblíbené příspěvky