Jak jím, aby mi to běhalo?

středa 16. března 2016

Už dlouho jsem měla v hlavě, že vytvořím nějaký článek o jídle. A to hned z několika důvodů: ráda okukuji zdravé dobrůtky na cizích blozích, většinou se ale jedná o fitness holky, ale že by někdy nějaká běžkyně ukázala, co se jí mihne na talíři, to ne.:)
Rozhodla jsem se tedy, že vám to ukážu já. Myslím, že můj jídelníček není vždy 100% ukázkový, ale na druhou stranu si také myslím, že jím docela dost pestře a že bych tím mohla někoho trochu inspirovat.
No a v neposlední řadě se mě v poslední době několik lidí zeptalo, jak jím, když mám teď náročnější tréninky, jak to mám s tím sladkým atd.
Tak já vám to tedy všechno povím.:)

Tu pohádku o patnáctileté, tlusté Verunce, která milovala čokoládu, chipsíky a toasty s nutellou k večeři, vám tady nebudu opakovat, protože jí už všichni znáte. Od svých šestnácti let, kdy jsem se začala o jídlo trochu více zajímat, až do současnosti, jsem prošla určitou vývojovou křivkou a vyzkoušela si, co jíst a co ne. Dělala jsem spoustu chyb a nepopírám, že teď žádné nedělám!
Ale snažím se to víc a víc vylaďovat, protože jsem začala zjišťovat, že bych třeba do budoucna v tom běhání nemusela být úplně marná, ale že bez kvalitní stravy žádné výkony nepodám.

Snídaně je pro mě úplný základ. Nechápu, jak někdo může vstát a fungovat bez snídaně a myslím, že to je jedna z největších chyb, kterou můžete ve spojitosti s jídlem udělat. Snídani mám ráda hóóóódně bohatou na sacharidy. Taková vajíčka se zeleninou, to je pro mě ideální večeře, ale kdyby mi je někdo nabídl po ránu, vůbec by mě to neuspokojilo.:)
Střídám v zásadě 2 varianty: - ovesná kaše (vařená půl napůl z mléka a vody) ozdobená ovocem a pořádnou porcí oříškového másla.
- müsli s bílým jogurtem a ovocem
V obou případech nesmí chybět kávička, bez té by to nešlo.:)
Dříve jsem měla zlozvyky, že jsem si lila do jogurtu javorový sirup a taky že jsem müsli či vločky míchala s těmi zapékanými plnými cukru, ale naštěstí jsem s tím už před pár lety skoncovala. Jsem fakt ráda. :D


Svačinky - když mám mezi snídaní a obědem hlad a jsem doma, dělám si často smoothie. Když jsem někde mimo, mám ráda raw tyčinky nebo flapjacky. Když mám hlad odpoledne, volím spíš méně sacharidovou variantu, třeba bílý jogurt s trošičkou vloček. Odpoledne se sice snažím to sladké omezovat, ale jednou za týden, třeba když mamka o víkendu upeče, si k té odpolední kávičce něco trochu "prasáckého" dám.

Oběd musí být teplý, výživný, nejlépe domácí a dobrý. Jakmile nemám teplé jídlo, mám odpoledne tendenci plácat páté přes deváté a "dojídat se". Se samotným salátem k obědu na mě nechoďte. Stejně tak na mě nechoďte ani s knedlíky a omáčkami.:D To mi fakt nechutná a asi bych po tom ani daleko nedoběhla.
Poslední dobou si většinou vařím sama, o víkendech vaří mamka a jednou za týden, když jedu do Hradce do školy, zavítám do Bazalky, mé milované vegetariánské jídelny.
Moje obídky vypadají takto: (nastřádáno během posledních dnů)

Kuřecí prsa s bulgurem, cuketou a paprikou

Candát se zeleninkou a bramborovou kaší

Kuřecí jatýrka

Losůsek s čočkou podle Zdendy Pohlreicha

Občas se mi na talíři vyskytnou i nějaká ne úplně lehká jídla, nemyslete si! Mám ráda domácí gnocchi, lasagne, pečené kuře s kaší, bryndzové halušky, boloňskou omáčku a tak, ale tahle "těžší" jídla si dáváme spíš o víkendu a v týdnu se snažím to trochu odlehčit.

K večeři naopak saláty a studená jídla vyhledávám. A teď, dokud bydlím v mama hotelu, si každý večer všelijaké vytváříme. Jednou s salát lososem, podruhé rajčata s mozzarellou, potřetí s vajíčkem, počtvrté jen nakrájenou zeleninu s různými druhy sýrů, popáté červenou řepu s kozím sýrem a tak.

K večeři si teda většinou neodepřu kus tmavého pečiva. Zkoušela jsem ho už spoustukrát odbourat a večeřet jen zeleninu+bílkoviny, ale vždycky to dopadlo tak, že jsem se pak v noci budila hlady. A koneckonců myslím, že s mými tréninky to tak moc hrotit nemusím.:)





Nekonzumuji absolutně žádné doplňky stravy. Nejsem vrcholový sportovec a myslím, že se bez nich dá úplně krásně žít. Snažím se přijmout co nejvíce vitamínů ze zeleniny a ovoce.
Občas vidím na internetu holky, které začnou chodit do fitka nebo jakkoli jinak sportovat a ihned do sebe ládovat BCAA, proteiny, nakopávače, spalovače a já nevím, co ještě. Proboha!
Zbytečné, pokud si člověk hlídá pestrou stravu.
Nekonzumuji ani žádné gely nebo ionťáky na závodech nebo při dlouhých bězích. Někdo si třeba může myslet, že bych měla, ale kdykoliv jsem cokoliv takového pozřela, neskutečně mě z toho bolel žaludek. Místo toho běhám na banánech, sušených datlích a čokoládě.:)

Nemám ráda žádné vyhrocené výživové směry. Připadá mi, že lidé, kteří začnou žít tvrdě raw/paleo/sugarfree cokoliv, se za tím vždycky snaží skrýt nějakou poruchu příjmu potravy. (Nemluvím teď o veganech a vegetariánech, kteří některé potraviny odmítají z etických důvodů) Miluju sice raw dorty a tyčinky, ale beru je spíše jako zdravou alternativu mlsání.:)

S tím cukrem se to ovšem snažím nepřehánět, i když sladký miluju...vloni na podzim jsem si na základě instagramové masírky koupila knížku Sladký život bez cukru. Dvouměsíční program na zbavení závislosti na cukru, jsem sice nedala, ale hodně moc jsem si z té knížky vzala. Úplně jsem přestala sladit kafe a taky jsem začala nad sladkým jídlem víc přemýšlet a opravdu si dávat pozor na to, kolik cukru za den sním. V ideálním případě jím jenom ten z ovoce, popř. z nějaké té raw tyčky.
ALE nejsem hrotič a když jsem jednou za čas někde v kavárně nebo když mamka něco upeče, kousíček si s chutí dám. Je mi to vzácnější a lépe si to vychutnám, než dřív (ehm, ještě před rokem), kdy jsem jedla půl tabulky čokolády denně.

Co fakt nejím, jsou sušenky (nikdy se u nás doma nevyskytovaly, díky za to), brambůrky, bonbóny, sladké pečivo, jakákoliv instatní jídla a polotovary. Nechutná mi to, nechci to do sebe cpát a tak.
Piju jen a pouze vodu, na tom si fakt zakládám. (Ještě teda to kafíčko, ale to není nápoj na uhašení žízně) Čerstvá s citrónem je prostě nejlepší na světě. Nemám ráda sladké pití, coly, fanty a jiné tlamolepy, džusy v krabicích a alkohol. Párkrát do roka si dám trochu šampusu/cinzana na přípitek, ale strašně nemám ráda opilé lidi, takže se ho snažím z principu moc nekonzumovat.:)

...A na závěr jedno foto se svým banánovým narozeninovým dortem, abyste si nemysleli, že jím jen 100% samé zdravé věci. Dort byl banánový s mascarpone a neskutečně jsem se ho přecpala a přesladila.
Takže tak.


7 komentářů :

  1. Pěkný článek. Je zajímavé, jak se člověk dokáže změnit...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, já jsem fakt ráda, že mě v těch patnácti osvítil duch svatý a že ta změna nastala.:D

      Vymazat
  2. Tak jsem si ten tbvůj článek četla a u toho sežrala obřího čokoládovýho zajíčka a teď se trochu stydim :)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Noo vůbec se nemusíš stydět...já tady kážu vodu, a teď jsem po večeři sežrala několik lžic oříškovejch másel (přišla mi velká objednávka od Šufánku, tak jsme musela vyzkoušet, jestli mi to neposlali zkažený:D) a je mi pěkně těžko :D :D
      Jooo a taky už se mi sbíhaj sliny na kynutý koláče z Luční boudy!!

      Vymazat
  3. Jednou za týden do školy? :-D :-D :-D
    Takovou školu bych taky chtěla - to je pak jasné, kde ereš ten všechen čas na dlouhé tréninky ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To mám pouze tento rok, protože školu o rok prodlužuju a mám téměř všechny školní povinnosti splněné..ale neboj, od září mi to na navazujícím studiu zase začne "na tvrdo" :D

      Vymazat
  4. Ahoj, jak natrénovat na půlmaraton? budou mi na to stačit 2-3 měsíce? běhám cca 6 km

    OdpovědětVymazat

Moc děkuji za každý komentář!

Back to top