SMOOTHIE, má nová láska!

Ahoj všichni! Od rána se snažím pohnout se svojí rozepsanou bakalářkou, ale dnes mi to opravdu nejde. Někdy mám den, kdy napíšu během krátké chvíle pořádný kus, ale někdy jsem prostě zaseknutá (a líná) a nenapíšu zhola nic.
Psát na blog, to by mi ale šlo pořád!
Dnes mám pro vás článek o jednom jídle/nápoji (nemůžu se rozhodnout, zda je to jídlo či nápoj), které jsem si v posledních týdnech velice oblíbila a piji jej skoro každý den.  
Řeč je o...SMOOTHIE!

K tomu, abych začala mít smoothie ráda , jsem musela dospět - a trvalo mi to přes 20 let. Jídlo v "tekuté" podobě jsem nikdy moc neuznávala, byla jsem zkrátka radši, když jsem si ho mohla "přežvýkat".
Mé první větší seznámení se smoothie proběhlo v Asii v roce 2014 - ti, kteří někdy navštívili Thajsko, mi jistě dají za pravdu, že zde lze koupit lahodná smoothíčka skoro na každém rohu. Dodneška vzpomínám na jeden stánek v centru Bangkoku, který byl otevřený nonstop a kde jsme si společně s mými parťáky dávali po ranním běhu úžasnou kombinaci ovesných vločkek, banánu a kokosového mléka.



Během půlroku v Asii jsem smoothies vypila docela dost, ale poté, co jsem se vrátila domů, jsem si na ně skoro ani nevzpomněla.
Vlastně vzpomněla, a to při každé návštěvě obchodního centra. (Myslím, že alespoň jeden stánek se smoothíčky se nachází v 99% obchodních center.) Ačkoliv jsem schopná utratit poměrně dost peněz za jídlo, šílím pokaždé, když vidím v obchoďácích přemrštěné ceny smoothies a fresh džusů. Dávat za 0,2l ananasu 69Kč, když jsou výrobní náklady tohoto nápoje menší než 10-15Kč?
No to přece nééé!
Na podzim loňského roku jsem začala s domácí výrobou smoothies. Je to neskutečně jednoduché a hotové za pár minut! Stačí vám k tomu pouze dobrý mixér a patřičné suroviny.


- Zatím experimentuji s různými, u nás běžnými druhy ovoce: ananas, pomeranč, grep, mango či jablko jsou mí favorité. (POZOR - když děláte smoothie z pomeranče či grepu, je dobré, zbavit se předtím veškeré dužiny. Možná tím tělo ochudíte o pár vitamínů, ale v případě, že dužinu ponecháte, bude smoothie divně nahořklé.)
V nejbližší době chci zkusit přidat některé druhy zeleniny, ale zatím jsem se k tomu neodhodlala.

- Někteří lidé přidávají do smoothie i mléko, chia semínka či třeba oříšková másla. Já jsem ještě nic takového nezkoušela, zatím jsem dělala všechny své smoothies jen a pouze z ovoce.

- Smoothie piju nejčastěji ke snídani nebo k dopolední svačině. Jsem velký milovník kávy, ale když si "džušíček" udělám ke snídani, ani jí nepotřebuji.

- Když si dám dopoledne smoothie, nemám odpoledne chuť na sladké. Opravdu! (A to je co říct, protože jsem si dřívě bez zákusku, buchty či kusu čokolády nedokázala žádné odpoledne představit)

- Mám radost z každého vitamínku, který do sebe skrze smoothie dostanu.
Protože kvalitní, vyvážená strava plná vitamínů = kvalitní motor pro mé běžecké výkony!

- Je to strašně dobré. A zároveň zdravé. A takových jídel není mnoho!

- BONUS: Smoothie vyrobené 100% z ovoce či zeleniny splňuje všechny požadavky dnešních moderních stravovacích stylů. Ať už jste vegetarián, vegan, raw vegan, gluten-free či paleo, tuhle dobrůtku prostě můžete!


Ve výrobě smoothies ještě nejsem úplně zběhlá - všechno dělám od oka, metodou pokus-omyl. Kombinace, které mi (zatím) nejvíce chutnaly, byly: grep-jablko a ananas-mango-jablko-pomeranč. 
Slibuji, že až ozkouším vícero receptů, vytvořím další, speciální smoothie-článek! 


P.S: Doufám, že jsem vám udělala pořádné chutě! 
P.P.S: A pokud máte nějaké oblíbené smoothie recepty, koukejte mi je napsat, protože inspirace není nikdy dost.:)) 


Komentáře

  1. Mňam! Já jsem se k dělání vlastního smoothie ještě nedokopala a stále nad ním jen slintám v obchoďácích, asi je nejvyšší čas s tím něco udělat :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mně to taky trvalo děsně dlouho, než jsem se dokopala, ale fakt to za to stojí!
      I případná investice do smoothie makeru se člověku brzy vrátí, když si spočítáš, kolik bys za to dala peněz, kdyby sis je v obchoďácích kupovala častěji :)

      Vymazat
  2. Před delšími závody si do Smoothie rozhodně chia semínka přidej. Hezky člověka zavodní :-) My to aplikujeme před závody na klasické trati (v orienťáku pro ženy kolem 80' a muže kolem 100').

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já jsem si je jednou dala před během, a celou dobu jsem měla extrémně vysokou tepovku a bylo mi špatně...mohla to být náhoda, ale od tý doby se jich trochu bojím :) Ale možná jim dám druhou šanci... :)

      Vymazat
    2. Je dobré začít už večer před závodem. Na 1,5 l dávám 3 lžíce. Další 0,5 před závodem (záleží, kdy vybíháš). Nesmí to být moc husté :-)

      Vymazat
  3. Kolegyně jim v práci říká Hu hu koktejl :) Kombinace jsou dobré snad všechny. Rozhodně zkus přidat semínka. Jde tam dát všechno. Nebo třeba i kapka oleje není špatná. A třeba s čili to hezky zahřeje.
    Ty obchoďáky taky nechápu. Snad nikdy jsem si je tam nekoupil, ty ceny jsou šílený.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jéé, Hu hu koktejl znám, ale trochu jinak - brácha tak nazývá vodu s citronem a cukrem :D
      Já si to v obchoďáku koupila asi jednou, to jsem na to dostala šílenou chuť, ale pak jsem byla na sebe naštvaná, že je 70Kč v háji a je to za 5 minut vypitý. :D

      Vymazat
  4. Řepa, mrkev, banán, jablko a citrón. Volitelně chia semínka nebo zázvor :) v létě pak třeba listový živý špenát, banán, jablko, kiwi, citrón. Sedmičku mám na dopoledne a nemám ani hlad.

    OdpovědětVymazat
  5. Jé,moc hezká článek :)!
    Já jsem se zase poslední dobou zamilovala do smoothie bowl. Den předem si dám ovoce ( nejčastěji třeba ananas,pomelo,osružiny..) do mrazáku,ráno přihodím ještě trochu čerstvého,přidám tvaroh/jogurt a vločky a vše rozmixuji a ozdobím čím mám ráda .Je to fakt skvělé :) !

    http://runeatandtravel.blogspot.cz/

    OdpovědětVymazat

Okomentovat

Moc děkuji za každý komentář!

Popular